fya ungdomar två pojkar vd kamera och ljudbom. två flickor på en trappa framför.

Filmskapardagarna 2025 – Ung kreativitet i fokus när skräckfilm tog form

23 Jun, 2025
Skrivet av: Diana Walve ADMIN
Kategorier: Skola & Utbildning, Film i Dalarna, Filmpedagogik, Talang

Som en del av vårt arbete med att stärka ungas kreativitet och stimulera återväxten inom filmområdet i regionen genomförde Film i Dalarna under en vecka i juni ”Filmskapardagarna”. Fyra ungdomar, Tuvali, Alma, Frank och Melker, deltog under fyra intensiva dagar där de tillsammans skapade en skräckfilm. De fick prova på olika delar av filmproduktion, från skådespeleri till ljud, ljus, scenografi och manusarbete.

Praktikanter som möjliggörare

Projektet planerades och genomfördes av tre praktikanter hos Film i Dalarna – Alex Igestrand, Joel Olsson och Jonatan Eliasson – som studerarde manus, film och tv-produktion vid Högskolan Dalarna. Genom sitt engagemang och sin pedagogiska närvaro skapade de en trygg och inspirerande miljö där ungdomarna kunde utforska sitt filmskapande. Under processen fick de också värdefullt stöd av Emma Hellberg, praktikant inom manusutveckling hos Film i Dalarna.

Utöver själva filmproduktionen fick deltagarna ta del av flera workshops med fokus på platsval, bildmanus och kreativt berättande – ett sätt att fördjupa förståelsen för filmens språk och den visuella planeringsprocessen.

Praktikanternas arbete var avgörande för lägrets genomförande och kvalitet. Med stor drivkraft och kunnande tog de ansvar för både planering och genomförande – och visade hur viktig den här typen av praktik är, både för dem själva och för verksamheten.

Samtidigt visade ungdomarna prov på stor skaparlust, mod och kreativitet. De deltog aktivt i hela processen och bidrog med egna idéer, samarbetade i team och vågade testa nytt. Resultatet blev inte bara en film, utan också ett levande bevis på vad som kan hända när unga får utrymme att utforska sitt filmskapande på egna villkor.

Det här var inte bara ett praktiskt filmprojekt – det var också en process där deltagarna uppmuntrades att testa sina idéer, samarbeta och utforska olika sätt att berätta. Med handledning, frihet och stöd utvecklades både filmen och deltagarnas förståelse för filmmediet.

Ett projekt som ger ringar på vattnet

För praktikanterna innebär projektet inte bara arbetslivserfarenhet, utan även en chans att utveckla sina färdigheter som filmpedagoger. Att planera och genomföra ett filmkollo ger insikter i ledarskap, kommunikation och kreativa lärprocesser – värdefulla verktyg för framtida yrkesroller inom film och media.

Samtidigt får deltagande ungdomar en första inblick i filmens språk och produktionens många delar. Genom att arbeta praktiskt med kamera, ljud, ljus och scenografi får de uppleva kraften i bildberättandet och förstå hur film kan användas för att uttrycka idéer, känslor och berättelser.

Filmskapardagarna visar vad som händer när ungas kreativitet, högre utbildning och regional filmutveckling får mötas i ett levande, lärande sammanhang. För oss på Film i Dalarna är det här ett självklart och viktigt steg i vårt arbete för att ge fler unga chansen att växa inom film och berättande – just här i vår egen region. Vi vill rikta ett varmt tack till alla deltagare som kastade sig in i skapandet med nyfikenhet och mod, och ett särskilt tack till våra praktikanter som med hjärta, driv och kreativitet gjort detta möjligt. Stort grattis till er examen – och tack för en fantastisk praktik!