Att fånga en publik - undersökning om morgondagens biobesökare

1 Feb, 2011
Skrivet av: Daniel Wallentin ADMIN
Kategorier: Film i Dalarna

Idag sker stora förändringar inom biograf- och filmområdet. Förutsättningarna för distribution ändras, tekniken moderniseras och publikens beteendemönster har förändrats radikalt på kort tid. Biografen som kulturell mötesplats har aldrig varit viktigare! Hur ser då framtidens biograf ut? Vad vill morgondagens biobesökare se på bio? Hur kan vi fånga publiken?Undersökningen har genomförts av analysföretaget Kairos Future på uppdrag av Film i Dalarna och Film Gävleborg inom det gemensamma projektet ”Att fånga en publik”. Projektet är ett av åtta projekt i landet som under 2009 fått särskilt stöd av Svenska Filminstitutet för öka spridningen av kvalitetsfilm, utveckla biograferna i regionen och öka det kommunala ansvarstagandet för biografens framtid.

Några fakta ur undersökningen:

  • 83 % anser att det är viktigt att det finns en biograf i den egna kommunen
  • 73 % har film som intresse - störst är intresset bland unga
  • Gävleborgarna är mycket intresserade av att se lokalt producerad film
  • Länsinvånarna vill se ha mer dokumentärer, kortfilm och events på bion
  • Önskemål om ökad interaktivitet på bion och koppling till sociala medier
  • Den sociala inramningen på bion är viktig, gärna närhet till restaurang och kafé!
  • Nedladdningen är inget hot mot bion – nedladdarna är flitiga biobesökare!
  • Tidsbrist är biografens största fiende…

Länk till publikundersökningen