Berättelsen om Ulla Billquist, som var krigsårens mest berömda röst i Sverige, är ett kvinnoöde som inte berättats tidigare. Starka intressen verkade för att lägga ”locket på” hennes eftermäle när hon tog sitt liv mitt i berömmelsen. I 15 år har Lasse Zackrisson grävt bland arkivdokument, fotografier och gamla skivinspelningar för att försöka ta reda på vem hon var och vad som egentligen hände. Tillsammans med Alice Babs, släktingar och vänner läggs ett indiciepussel som mer påminner om ett kriminaldrama. Varför orkade denna mytomspunna känsliga konstnärssjäl inte leva vidare? Och varför stod det bara en liten notis i tidningarna när en av Sveriges största artister tog sitt liv 38 år gammal. Hasse Ekmans film ”Flicka och hyacinter” (1950) är en av den svenska filmhistoriens mest betydelsefulla verk. En banbrytande film för hbtq-rörelsens historieskrivning, eftersom det är en av de första filmerna någonsin som framställer en homosexuell kvinna i...
Berättelsen om Ulla Billquist, som var krigsårens mest berömda röst i Sverige, är ett kvinnoöde som inte berättats tidigare. Starka intressen verkade för att lägga ”locket på” hennes eftermäle när hon tog sitt liv mitt i berömmelsen. I 15 år har Lasse Zackrisson grävt bland arkivdokument, fotografier och gamla skivinspelningar för att försöka ta reda på vem hon var och vad som egentligen hände. Tillsammans med Alice Babs, släktingar och vänner läggs ett indiciepussel som mer påminner om ett kriminaldrama. Varför orkade denna mytomspunna känsliga konstnärssjäl inte leva vidare? Och varför stod det bara en liten notis i tidningarna när en av Sveriges största artister tog sitt liv 38 år gammal.
Hasse Ekmans film ”Flicka och hyacinter” (1950) är en av den svenska filmhistoriens mest betydelsefulla verk. En banbrytande film för hbtq-rörelsens historieskrivning, eftersom det är en av de första filmerna någonsin som framställer en homosexuell kvinna i positiv dager. Vad ingen hitintills känt till är att bakgrundshistorien till Hasse Ekmans manus är hämtad från Ulla Billquists öde.