Omar Abdikadir
MONICA LÖSER VÄNSKAPSKONFLIKT

Synopsis

MONICA LÖSER VÄNSKAPSKONFLIKT Klockan ringer, den är tio över åtta på morgonen medan Peter sitter ensam och bygger sandslott utanför klassrummet. Han har inga vänner i skolan eftersom han är inte tror på vänskap. Lärarna är redan i sina klassrum tillsammans med eleverna. Lärare Andersson gick runt skolan och såg Peter sitta ensam nära staketet. Läraren blev fundersam och ropade, ”vad gör du här Peter, varför är du inte på lektionen?” Han svara inte på lärarens fråga för att han sitter i andra tankar, han tänker på sin mamma som är hemma. Peter är duktig i skolan och i de olika ämnena men han tycker inte om vänskap. I Peters klass finns en pojke som är mycket störande, han heter Luke och han har många vänner i klassen. Luke och hans kompisar tycker inte om Peter. De skriker alltid på honom, både i klassrummet, på rasterna och utanför skolan och skoltid. ÖVNING 1 Peter kommer in i klassen och Luke och hans kompisar skrattar på Peter....

MONICA LÖSER VÄNSKAPSKONFLIKT

Klockan ringer, den är tio över åtta på morgonen medan Peter sitter ensam och bygger sandslott utanför klassrummet.

Han har inga vänner i skolan eftersom han är inte tror på vänskap.

Lärarna är redan i sina klassrum tillsammans med eleverna. Lärare Andersson gick runt skolan och såg Peter sitta ensam nära staketet. Läraren blev fundersam och ropade, ”vad gör du här Peter, varför är du inte på lektionen?” Han svara inte på lärarens fråga för att han sitter i andra tankar, han tänker på sin mamma som är hemma.

Peter är duktig i skolan och i de olika ämnena men han tycker inte om vänskap.

I Peters klass finns en pojke som är mycket störande, han heter Luke och han har många vänner i klassen. Luke och hans kompisar tycker inte om Peter. De skriker alltid på honom, både i klassrummet, på rasterna och utanför skolan och skoltid.

ÖVNING 1

Peter kommer in i klassen och Luke och hans kompisar skrattar på Peter.

-”Luke, haha kolla på Peter”- ropar Mohammad

-”Haha, jaaa”- skrattar Luke tillbaka.

Mohammad utbrister –” Hallå, Peter kommer försent igen” och kollar frågande på läraren.

Peter är en person som är blyg, lugn och respekterar sina klasskompisar och lärare men han kommer ibland försent till lektionen för att han inte känner sig trygg i klassrummet. Hans klasskamrater visar inte respekt för Peter, utan utsätter istället honom för kränkande behandling.

Peter satt på sin stol. Han ta fram mate böcker och lade böckerna på bordet. Monica som är 12 årig glad, öppet sinne och smart flicka sitter bredvid Peter och hon har inga problem med Peter. Hon kan prata och låna pennor och sud från Peter och det samma som Peter göra det.

- Monica såg, ’’ är du rädd med deras skrämmande beteende eller du är ok Peter?’

- Nej! Jag är ok, hur är det med dig Moni? Svarade tillbaka Peter.

- Nej! Jag känner mig instabil i den här klassen, so vi måste dela med läraren om dessa problem eftersom det kommer att vara olösligt skick.

-’’Då gör vi så för f att lösa denna situation Monica’’ svarade Peter igen på Monica.

Klockan är 10:30 och det är mellanmål. I skolrestaurangen på Rönndalsskolan hälsas alla våra gäster välkomna. Här serveras ett gott och näringsriktigt mellanmål lunch som tillagas i produktionsköket. Här på skolrestaurangen äts lugn och utan stress men Peter och Monica satte sig mot varandra men de pojkar som störde i klassen gör fortfarande dåliga saker för både Monica och Peter i skolrestaurangen.

Luke satt ner bredvid Monica och han har en full tallrik av smör och bröd med men han har inte juice eller vatten med maten. Det finns ett glas vatten på matbordet för Monica, så Luke ville dricka det där vattnet för att bara göra Monica och Peter arg och lämna de utifrån restaurangen men Monica är en modig tjej och hon undrade inte vad Luke gjorde mot henne och inte bara till utan också till Peter. Sade hon på högt röst;’’ - stooop Luke…! Du kan inte göra allt detta till oss medan vi är i skolan Luke!’’

En lärare som var i skolrestaurangen kom nära matbordet där både Luke, Monica och Peter satt och sa hon till de; ’’vad händer här? Är ni inte i skolan som ni uppför ni nu’’?

Luke skulle inte säga någonting om problemet men Monica var snabbt och frågade läraren om hon hörde någonting om de på bordet men läraren såg att hon vet inte om de men hon såg och hörde att Monica skräcker högt kasta händer upp.

- ’’Sofia, Luke måste visa respekt till alla och han ska inte respektera några i klasen och inte några’’ ropade på högt Monica.

- ’’Hålla på där Monica, det är bra att veta respekt är viktig för att man växla upp i bar miljön med sina kompisar, klasskamrater och även där hemma med sina syskon’’. Sofia sa på energigrad röst.

Peter är lugn på sin stol och han känna ledsam för vad händer på områden där de sitter på men Monica försvarar Peter för att han har inte nöjd med vad gör och gjorde Luke.

- ’’Luke! Snälla förlåt oss och du måste också förlåta mig och den viktiga förlåtelsen ska gå till Peter’’. Sade hon i ledsen låg röst till Luke.

Luke stod upp och gå runt till där sitter Peter och såg han i sorglig röst,

- ’’Förlåt mig min kompis och jag vet att jag gjorde fel att dumpa dig som djur men även djur måste respekteras’’.

Monica också stod upp och lägga hennes båda händerna på Peters huvud. Peter stod upp och de kramade varandra. Peter känner pigg och glad till vad gjorde Monica för att löser konflikter mellan han och Luke. Han krama igen till Monica och så han, ’’Tack’’ till Monica och han hålla Lukes händ för att det är på början av vänskap mellan de två.

De kommer utifrån Skolrestaurangen som de ler och skrattar.

SLUTET

CHRAKTERAR:

Peter Är han som känna onöjd i skolan och klasen.

Monica Är hon som löser problemet mellan Luke och Peter.

Luke Han är den person som börjar med humor och problemet.

Sofia Hon är den läraren som satte sin ansträngning för att lösa konflikten.

Mohamad Han är Lukes klasskompis.

Andersson Han är som skolmentor.

SCENEN:

1-Sandslott

2-Klassrummet

3-Skolrestaurang

4-Skolrestaurangen matbordet

Läs hela synopsis Dölj hela synopsis

Bilder & Filmer

Projektinformation

#PR-01580

Projektmedlemmar

Medverkande

Handläggare