• Postproduktion
Sara Smilevski Nilsson
Jack Rabbit Slim's

Synopsis

Filmen JACK RABBIT SLIM'S börjar utanför en bar där vi ser två personer stå och röka. En tredje person hejar på dem och går in i baren, där vi skymtar ett rött ljus i entrén. Baren är fylld av människor, ett band spelar på en scen och vi ser barägaren (EBBA) stå och skratta bakom bardisken. En gäst går fram och ska beställa en öl, men någonting är konstigt. Vi hör upprepade ljud från barens ringklocka, trots att gästen inte slår på den. Ebba ser förvånad ut och får en sur blick tillbaka från gästen. Plötsligt vaknar hon upp på bardisken och miljön är en annan. En irriterad och otrevlig kund väcker upp henne ur hennes fantasi. Ebba har drömt och vi ser nu baren för vad den egentligen är – en ganska trist miljö utan särskilt många gäster. Vid ett bord sitter två personer som spelar kort utan att verka särskilt underhållna av sin aktivitet, vid ytterligare ett bord sitter den sura gästen som precis varit och beställt en öl hos Ebba. Och slutligen, v...

Filmen JACK RABBIT SLIM'S börjar utanför en bar där vi ser två personer stå och röka. En tredje person hejar på dem och går in i baren, där vi skymtar ett rött ljus i entrén. Baren är fylld av människor, ett band spelar på en scen och vi ser barägaren (EBBA) stå och skratta bakom bardisken. En gäst går fram och ska beställa en öl, men någonting är konstigt. Vi hör upprepade ljud från barens ringklocka, trots att gästen inte slår på den. Ebba ser förvånad ut och får en sur blick tillbaka från gästen. Plötsligt vaknar hon upp på bardisken och miljön är en annan. En irriterad och otrevlig kund väcker upp henne ur hennes fantasi. Ebba har drömt och vi ser nu baren för vad den egentligen är – en ganska trist miljö utan särskilt många gäster. Vid ett bord sitter två personer som spelar kort utan att verka särskilt underhållna av sin aktivitet, vid ytterligare ett bord sitter den sura gästen som precis varit och beställt en öl hos Ebba. Och slutligen, vid ett sista bord, sitter ett sliskigt par (PUTTE & HANNA) som håller hand.

Genom en voice-over-monolog bekantar vi oss med Ebba och får veta vad hon egentligen hade önskat. Hon hade velat att den här baren skulle bli en mötesplats för hennes likasinnade, människor som är intresserade av film, musik och kultur och som har någonting intressant att säga. Ebbas bar är full av filmaffischer, memorabilia och retro-interiör, men hennes gäster uppskattar det inte. Hon ser endimensionellt på de besökande och tycker inte att de bidrar till att ge henne någonting. Ebba vill att någonting ska hända, hon väntar på en vändning. Ebba uttrycker sig vidare i voice-over om de besökande och vad hon anser om både dem och den lilla by hon befinner sig i. Hon verkar ha gett upp hoppet och väntar sig ingenting tillbaka, minst av allt att få träffa någon intressant.

In i baren kommer nu JULIA, en ytlig vän till Ebba, som börjar prata om sitt bröllop. Julia verkar veta exakt vad hon ska säga för att gå Ebba på nerverna och Ebbas irritation stegrar samtidigt som en av gästerna står och tittar på en dyrbar replika hon har i sin bar. Julia levererar fler knäckande ord och gästen tappar till slut Ebbas replika i golvet. Detta får Ebba att bryta ihop och hon ber ilsket både Julia och gästen som haft sönder replikan att gå därifrån. Kvar i baren är Ebba och det sliskiga par som sitter och viskar mystiskt till varandra. En, enligt Ebba, mycket irriterande dansbandslåt spelas i bakgrunden och hon har inte mycket tålamod kvar. Vi bekantas snabbt med det sliskiga paret och får veta att de har någonting på gång, men inte vad.

Plötsligt öppnas dörren och en ny gäst (JOHN) gör entré i baren. Det är ingen Ebba har sett förut, han är spännande och får atmosfären att stanna upp. Han tar bestämda kliv in i baren och går mot jukeboxen, slänger i några mynt och byter stämning genom att sätta på en häftig låt. John går fram till baren och börjar prata med Ebba. John verkar kunna känna sig in i hennes situation, han gör uttalanden som refererar till hennes dröm, förstår vad det är hon önskar och pratar om film på ett sätt som imponerar på henne. Deras samtal är passionerat och samtidigt som de pratar med varandra skymtar vi också det sliskiga paret, Putte & Hanna, i bakgrunden. Putte & Hanna viskar fortfarande till varandra och blickar ibland mot baren på ett suspekt sätt. När John och Ebba har pratat en stund och de har introducerat sig för varandra, säger Hanna till Putte att det är dags - paret har planerat ett rån. Genom ett ilsket rop från Hanna avbryts John & Ebba. Hanna & Putte reser sig från sitt bord och drar vapen. John vänder sig snabbt om och drar vapen han också. Filmen avslutas i en actionsekvens där John skjuter Hanna, Putte skjuter John och Ebba river av ett gevär mot Putte. Kvar i baren & sist överlevande är Ebba som med ett leende sveper resterna av Johns whiskey och blickar ut över förödelsen.

Syftet med den här filmen är att gestalta känslan av att vilja vara större än sin omgivning och att vilja leva i en film. Men också att baksidan av en sådan önskan är att man inte alltid kan vänta sig ett lyckligt slut. Vi kommer att jobba mycket med motsättningar – handlingen gestaltar någonting som händer på en svensk, lite mindre och "patetisk" ort, medan formspråket är väldigt filmiskt. Fotografiet och ljudbilden kommer således att dra mycket inspiration ur Tarantinos filmer, medan själva storyn tar mer inspiration ur exempelvis Ulf Malmros filmer, där ofta småstadslivet (och dess baksidor) illustreras.

Läs hela synopsis Dölj hela synopsis

Bilder & Filmer

Projektinfo

#PR-00708

Projektmedlemmar

Medverkande