Kortdokumentär 14 min Pers Alexander Olsson är fjärde generationen rättviksspelman, hans far Pers Hans, farfar Pers Erik och farfars far Pers Olle är alla en del i den obrutna tradition av folkmusik som Alexander och hans fiol förvaltar. Mest av allt handlar filmen om musiken. Den nykomponerade som Alexander har skrivit och den gamla som tidigare generationer komponerat. Finns det en röd tråd? ”Det handlar om dialekter i fiolspelet. En Rättviksspelman har inte samma sätt att spela som en spelman från Orsa eller Bingsjö. Det är pratet i låten… det är långa och korta toner. Det är frågor och det är svar. Låten ställer en fråga och sen måste det komma ett svar.” Så beskrev Alexanders far; Pers Hans sin musik. När jag pratade med Pers Hans innan han gick bort för 3 år sedan så talade vi om musiken och arvet av en tradition. Då Pers Hans var som mest aktiv på 70-talet hade folkmusiken en helt annan ställning än idag. Det var utsålda tu...
Kortdokumentär
14 min
Pers Alexander Olsson är fjärde generationen rättviksspelman, hans
far Pers Hans, farfar Pers Erik och farfars far Pers Olle är alla en del i
den obrutna tradition av folkmusik som Alexander och hans fiol
förvaltar. Mest av allt handlar filmen om musiken. Den
nykomponerade som Alexander har skrivit och den gamla som
tidigare generationer komponerat. Finns det en röd tråd?
”Det handlar om dialekter i fiolspelet. En Rättviksspelman har inte
samma sätt att spela som en spelman från Orsa eller Bingsjö. Det är
pratet i låten… det är långa och korta toner. Det är frågor och det är
svar. Låten ställer en fråga och sen måste det komma ett svar.”
Så beskrev Alexanders far; Pers Hans sin musik. När jag pratade med
Pers Hans innan han gick bort för 3 år sedan så talade vi om musiken
och arvet av en tradition. Då Pers Hans var som mest aktiv på 70-talet
hade folkmusiken en helt annan ställning än idag. Det var utsålda
turnéer tillsammans med Cornelis och Fred Åkerström. Fulla hus i
Tyskland då han spelade tillsammans med Björn Ståbi i gruppen
Bockfot. Pers Hans pratade om att vara en del av ett arv, en tradition:
”Man tänker nog mer på det där nu när man är äldre. Att man är en
del av en tradition. Jag tror nog att Alex också tänker på det.”
Vad tycker Alexander idag om hans pappas resonemang. Är det
självklart att han tog upp fiolen som son till en spelman, finns det
någon nödvändighet i att förvalta arvet? Om inte han vem?
Idag är läget för folkmusiken och Alexander ett helt annat än vad det
varit. En spelman lockar inte längre några stora publikskaror till sina
spelningar. Hur ser en spelman på sin roll i att förvalta arvet idag.
Behövs folkmusiken och isåfall varför och till vilket pris? Vad har
folkmusiken relevans idag? Att som Alexander ha tre generationers
tyngd på sina axlar är det ett ok eller en gåva? Filmen ställer frågor
och sen måste det komma ett svar. Musiken och arvet lever i
Alexander och därigenom finns den kvar, men finns en framtid? Alex
är själv nybliven pappa. Kommer hans barn föra arvet vidare? Filmen
ställer frågor, men finns ett svar…?
Arvet ska berättas filmiskt. Stora bilder och små detaljer. Musiken ska
ta det visuella i handen och leda oss som tittare vidare i ett bildspråk
som hämtar inspiration i musikvideon och spelfilmen snarare än det
traditionellt dokumentära. Bilder av stråken som förs mot strängarna,
solen som silar in genom springorna i fasaden på en höskulle.
Falurött timmer och spikraka furor. Kontor och storstad. De ska
spegla den tradition som Alexander bär men vara moderna och
relevanta. Det ska vara en visuell och musikalisk resa med
Alexanders tankar och reflektioner kring sin del i det folkmusikaliska
arvet som en invävd men inte bärande del. Istället så är det musiken
och vardagliga händelser som leder oss fram i berättelsen och som
tar oss i land.