PITCHA DIN FILMIDÉ!

PITCHA DIN FILMIDÉ!

Pitcha din film på Dalarnas filmfestival 2019!


Pitch Premisser:

Under Dalarnas filmfestival har du chansen att under 3 minuter pitcha din idé för en film till vår filmkonsulent Mattias Ehrenberg. Vinnaren får 2000kr i stipendium samt manuscoachning vid max 3 tillfällen av Mattias. Ett perfekt sätt att under avslappnande former testa om sin idé håller!

Nedan hittar du tips på hur du bäst förbereder dig och stärker dina chanser att kamma hem priset!

1. En mycket kort introduktion för att lättare få rätt bild av historien.

  • Titel på filmen
  • Format (långfilm, kortfilm, TV-serie osv)
  • Genre
  • Tid och plats (eller vilken värld, universum)
  • Eventuella förlagor som böcker, spel etc.

Exempel:
Vi har skrivit ett långfilmsmanus som har arbetstiteln ”Blå berget”. Detta är en varm och kärleksfull komedi. Filmen utspelar sig i en nedgången bruksort på 1960-talet i norra Sverige. 

Om att jämföra med andra filmer
Om man gör jämförelser med andra filmer, se till att använda kända titlar så den ni pitchar för känner till vad ni refererar till, och var beredda på att förklara stilen i ord om vederbörande inte sett filmen. Använd jämförelser för att belysa stil, formgrepp och världar, inte själva historien, den vill man ha pitchad i punkt 2.

Vid denna pitch, undvik genvägar som ”tänk er Rambo 1 möter Masjävlar” för att beskriva historien eftersom fokus ligger på att lyckas med punkt två så renodlat som möjligt.

2. Historien
Kortfattat och effektiv, men den viktigaste och svåraste delen av pitchen, i tid 30 sek - 2 minuter. Hela historien ska sammanfattas. Och generellt sett bör det göras i samma ordning som manuset. Beskriv historiens mer tongivande karaktärer kortfattat i pitchen allt efter som de dyker upp i historien. Inkludera alla nyckelscener och vändningar i historien. Hoppa aldrig över slutet!

3. Projektet
Dessa punkter är viktigare om man är producent och ska pitcha ett projekt. Vi fäster inte någon vikt vid dessa vid den här pitchen, men det skadar inte att ha med.

a. Unikt. Finns det något unikt kring projektet/historien och i sådan fall vad? Det unika måste vara ”säljbart” och ha ett försäljningsvärde för projektet. Detta måste inte finnas, men om du som författare vet om det unika med ditt projekt är det bra att belysa detta i pitchen.

b. Målgrupp. För vem gör ni filmen?

c. Ev. nyckelpersoner i projektet som ni vill belysa och deras kompetenser.