Filmarbetare i Dalarna #3 Mathilde Dedye

Filmarbetare i Dalarna #3 Mathilde Dedye

21 Oct
21 Oct, 2016
Kategorier: Film i Dalarna, Dokumentär, Filmbranschen, Filmarbetare i Dalarna

ceremonin_mathilde_dedye
Bild från filmen Ceremonin som Mathilde Dedye producerat.

Veckans filmarbetare med anknytning till Dalarna är filmproducenten Mathilde Dedye. Mathilde och hennes familj är mitt i en flytt till Falun. Hennes man, regissören Mattias Sandström, ska göra sin Allmäntjänstgöring som läkare där. 2011 grundade de tillsammans produktionsbolaget French Quarter Film, som står bakom filmer som Återträffen och Ceremonin.
 
På onsdag har ni möjligheten att lyssna på Mathildes spaning om framtidens berättande, eftersom hon är en av tre gäster på höstens Storybar.

BERÄTTA KORTFATTAT OM DIG SJÄLV. VEM ÄR DU, VAD ARBETAR DU MED?
Jag är filmproducent sedan 15 år tillbaka. Jag pluggade på Handels och hade då inte en tanke på att arbeta med film. Det var när jag tog en paus från mina studier och åkte till New York, och där fick hoppa in och hjälpa vänner som gick filmskola med deras kortfilmer som jag upptäckte filmprocessen och att jag gillar det roddiga. Efter att ha arbetat för olika produktionsbolag så startade jag och min man produktionsbolaget French Quarter Film som idag har en person anställd. Vi är små, men växer i lagom stabil takt och fokuserar på långfilm, både fiktion och dokumentär samt några serieformat på gång.

Vi vill att så många delar som möjligt i produktionen produceras hos oss.
Vi försöker vara så oberoende det går för att ha full kontroll och vi släpper inget förrän det känns helt klart. Det finns många fördelar med att arbeta så. Du äger mer av din film, filmen kostar mindre, du har större inflytande.

m_citat01

BERÄTTA OM DITT SENASTE PROJEKT? VAD VAR DET FÖR PROJEKT OCH VILKEN ROLL HADE DU?
Mitt senaste projekt är dokumentären Ceremonin, som handlar om 84-åriga dominatrixen Catherine Robbe-Grillet.

Just nu är vi i postproduktion med danska samproduktionen Bobby Jene som vi gör i samarbete med Mapletone Martin Sandström från Leksand och People In The Park från Kilafors och i samproduktion med Film i Dalarna.

https://vimeo.com/114554425

vita_ruta
HUR KOMMER DET SIG ATT DU ARBETAR INOM TV/FILM?
Jag har alltid tittat på och pratat mycket om film. Efter New York insåg jag att jag tilltalas av den projektbaserade formen när jag jobbar och jag är kreativt lagd. Jag är främst producent men svävar också ut i annat.

När jag kom fram till vad jag ville göra så jobbade jag målinriktat för att det skulle bli så. Först arbetade jag för Stockholms Filmfestival med event, det var mina ”hundår”. Sedan började jag som juniorproducent på Filmlance International.

BERÄTTA OM DIN FÖRSTA FILM? 

Det var Mattias film Jag bara undrar, det var kul och lärorikt. På första inspelningsdagen klockan 7:45, alltså 15 min innan arbetsdagen och veckan officiellt börjar så ringer mig produktionsledaren och frågar vilka försäkringar jag har. En lastbil har visst kört in i en Pressbyrå-skylt…

Jag ogillar starkt inspelningar! Mitt jobb är att vara problemlösare så under inspelning kommer alla surdegar min väg. Eftersom jag inte aktivt gör något vid inspelning går det bara att vänta ut tiden och hoppas att inget knasigt ska hända. Det är en anspänning. Det är därför jag är lite skeptisk inför inspelningsperioden.

BERÄTTA OM DIN VÄRSTA INSPELNING?
Det var när jag var producent på ett tidigare bolag. Efter att vi spelat in i tio dagar så gick regissören in i väggen och vi var tvungna att stoppa inspelningen. Det är sånt som inte får hända och det hade aldrig hänt i Sverige innan det hände oss. Det var en mardröm att stoppa processen, en enorm ekonomisk press, och sedan mycket känslor och frågor att hantera.  Vi kunde dock efter regissörens rehabilitering ta upp inspelningen igen ett år senare. Teamet och skådespelarensemblen var fantastiska och ställde upp allesammans. Vi kunde behålla casten. Och de fick verkligen jobba hårt för det och se till att inte förändra sig, byta frisyr, vikt, hårfärg, hudfärg etc. En av skådespelarna arbetade då med en TV-serie i USA, där han hade rakat av allt hår så han fick ha en peruk i filmen.

m_citat02

BERÄTTA OM DIN BÄSTA INSPELNING?
Jag gillar ju inte inspelningar! Fast jag har ju haft incident-fria inspelningar. När allt rullar på är det ju bra. Jag har ingen WOW!-inspelning, det är alltid en anspänning.

Alla olika moment är en utmaning för en producent, att göra en film är som en evig kamp som aldrig tar slut. Först få till manuset, få ihop pengarna, uthärda inspelningen och sedan kommer klippångesten. Mycket står på spel och det tar tid innan filmen kommer på plats. Det är inte sällan en ångestframkallande process. Det är inte heller ovanligt att regissören får en svacka då efter en lång process fram till klippning. Och det även om det går bra för filmen i klippningen. Det är en tung och krävande period.

Och sen när filmen äntligen är klar och förhoppningsvis får uppmärksamhet så har du troligtvis gått vidare till nästa projekt.

Att göra film är alla dessa moment och vad jag har lärt mig är det är viktigt att finna glädje i alla momenten genom att skapa en bra och kreativ arbetsmiljö.

Det är dit jag vill, till en bra, hållbar och kreativ arbetsmiljö. Det tror jag är sättet att få bra film.

m_citat03

HAR DU NÅGOT PRODUCENT-LIFEHACK ATT DELA MED DIG AV?
Mitt lifehack är samtalet, vi för ett ständigt samtal där vi utmanar varandra, jag, regissör, manusförfattare och ibland även fotograf, klippare och skådespelare. Samtalet pågår under hela vägen.

Vi bör utmana varandra innan filmen är klar. Vi ska vara öppna för kritik tidigt. Det finns inget värre än att omringa sig av ja-sägare och sedan när filmen går upp och det visar sig att ingen tycker om filmen och får då höra att folk tyckte redan så i manusprocessen minsann. Då vill man ju hellre ta del av deras åsikter innan så att man kan ta ställning till det. Det betyder inte att man gör som folk tycker men att man är medveten om mottagandet och hur filmen uppfattas och fattar medvetna beslut. Vi utmanar varandra, vi är ett team. Det är viktigt att det är producenterna som utmanar, inte finansiärerna. När vi sedan går ut med en film så tänker vi ”Det här tror vi på, det här vill vi göra”. Så tipset är: Se hur folk reagerar, ta in synpunkter!

BERÄTTA OM DIN MEDVERKAN I STORYBAR, VAD KAN VI FÖRVÄNTA OSS?
Ett roligt och inspirerande samtal med mig, Cilla Jackert och Alain Darborg!

VAR HITTAR VI DIG?
www.frenchquarter.se

dedye_fqf_small
Mathilde Dedye