Dalarnas filmfestival 2017 gav starka intryck hos publiken

Dalarnas filmfestival 2017 gav starka intryck hos publiken

20 sep, 2017
Skrivet av: Linda Carolina Svensson ADMIN
Kategorier: Filmfestival, Film i Dalarna, För Filmare, Visningar

Det var ett hundratal besökare som samlats på Mediehuset i Högskolan Dalarnas lokaler. Årets festival bjöd på många intressanta teman allt från jordens undergång till burlesque och rätten till sin egen kropp. Årets föreläsningar utgick från temat effekter och det bjöds bland annat på förhandsvisning av Maria Bloms nya familjefilm Monky och föreläsning om VR med Filippos Arvanitakis.

Vinnare i de olika prisklasserna utsågs och prisutdelningen ägde rum under kvällen. Tydligt var det att årets stora vinnare var signerat Jonathan Wilhelmsson som tävlade med filmen Waltzing Tilda och kammade hem hela sex priser bland annat för bästa film och bästa regi och det ärofyllda priset Publikens pris. Även filmen Vattenbäraren av Julia Qvarnström och Linnea Nilsson vann pris för bästa manus.  

Bästa film (MV) - Släppa taget Agnes Hedin En film som på ett fyndigt sätt reflekterar kring den mångåriga och påtvingade relationen till skolan. Vi uppskattar särskilt det personliga perspektivet som får oss att känna med filmens tema. 

Bästa film (TV) – Waltzing Tilda Jonathan Wilhelmsson En storslagen filmupplevelse som kapslar in existentiella frågor. Den överraskar oss med svindlande apokalyptiska scenerier och får oss att grubbla över människans egoism och behov av gemenskap. Med stor skicklighet och ett gediget hantverk tar Waltzing Tilda med oss in i en absurd men högst trovärdig värld. Vi vill se mer! 

Bästa film (VL) - Labyrint Kristina Westgren och Viktor Wallmark Filmskaparna har varsamt tagit sig an ett ämne som ofta är omgärdat av tystnad, skuld och skam. Med ett finstämt formspråk och utan dialog lyckas Labyrint förmedla stora känslor. En film som öppnar upp för samtal och reflektion.

Bästa dokumentär - Burlesk. Michelle Mårdh Vi gläntar in i en tämligen okänd värld och undersöker hur burlesken banar väg för en starkare självkänsla och möjliggör ett återtagande av makten över och ett ägande av sin egen kropp.

Bästa kvinnliga skådespelare – Vattenbärararen. Caroline Kristersson Inte bara lyckas hon med konsten att trovärdigt hålla Vattenbärarens monolog. Hon lyckas dessutom gripa tag i oss med en energi och en tomhet som gör saknaden smärtsamt självklar även för oss.

Bästa manliga skådespelare - En slags arbetsintervju. David Billström Han spelar sin översittare både komiskt övertygande och obehagligt tryggt. 

Bästa manus – Vattenbäraren Julia Qvarnström och Linnea Nilsson. På kort tid lyckas manusförfattarna etablera en kärleksrelation på ett annorlunda sätt. Berättelsen får oss att känna att det finns en stark kärlek och stor livslust. Saknaden och sorgen blir därför oändlig. 

Bästa regi - Waltzing Tilda Jonathan Wilhelmsson Det är lätt att imponeras av den tekniskt ambitiösa omfattningen av ansvar som regissören till denna friska fläkt axlat på inspelningsplats. Han lägger produktionsribban högre än konkurrensen och lyckas jonglera ihop det visuellt imaginära bildpusslet till en levande helhet.

Bästa foto - Waltzing Tilda Paul D'Indy Ett foto som från första till sista bildruta briljerar i sitt uttryck. Det får oss att helt och fullt sugas in i filmens förhöjda värd.

Bästa scenografi - Waltzing Tilda Kit Marshall Gow, Glen De Goya, Jermaine Yuen och Kieran Strang . Berättelsens platser är verkligen avgörande ramar för varje scens respektive känslor av isolering, tristess, frihet, sorg och ensamhet. Utan klockrent scenografiarbete hade kulisserna fallit men här bär dom upp mer än någon annan film i startfältet och inte bara förverkligar utan förhöjer visionen. 

Bästa klipp - Waltzing Tilda Sarah Schmidt och Jonathan Wilhelmsson. Det är uppenbart att mycket välgjord och uttänkt storyboarding och berättarteknik har lagt upp för klipparen här, men klippningen som grepp är därför extra skarp och tillför berättelsens mest underhållande dimensioner. 

Bästa musik – Vattenbäraren Johan Paulsson, kompositör och Julia Qvarnström, text och musik En ambitiös och finstämd musik som bär upp filmens sköraste del på ett vackert sätt utan att ta över. 

Bästa ljud - Belägrad. Nicklas Doverdal . För ett krypande ljud som leder oss in i karaktärens inre värld.

Årets Eldsjäl Britt-Marie Jansson Meyer “För en outtömlig källa och kraft, som inspirerat barn och ungdomar sedan 1983 i både film och teater. För att hon lyft fram den rörliga bilden som sitt eget språk och uttrycksmedel. Britt-Marie har gång på gång visat hur styrkan i det egna filmskapandet kan lyfta både självkänsla och självförtroende hos unga människor. Det är allt detta som inspirerar oss och får oss att välja Britt-Marie till årets eldsjäl 2017”.

Vinnare NOOMARATON 1 Alexander Vikström, Jacob Gustin Philip Coroui, Oscar Brandberg “För den galna idén att genomföra en musical från scratch under 24 timmar och lyckas med råge! Hatten av säger vi!”

Vinnare NOOMARATON 2 Hanna Nygren “För valet av animation kombinerat med en finurlighet och fantasieggande berättelse!” Lekande, pretentionslöst i ordet bästa bemärkelse. Inspirerande!”